torsdag 3 januari 2013

Sockerkaka

Det blev en sockerkaka med men hallongrottorna hanns inte med, kanske hinner det imorgon. Innan vi ska åka ut till Tornby och möta upp Jerry när han slutar jobbet. Vi ska nämligen köpa nya lampor till vardagsrummet, en taklampa och en golvlampa. Visar bild när det är på plats.

Men nu vill jag dela med mig av mitt sockerkaksrecept, blir aldrig torr!

Sockerkaka
Ugnstemp 175 grader

50g margarin
2 ägg
2 dl socker
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker eller rivet skal av 1/2 citron
1 dl mjölk eller vatten

Smörj och bröa en sockerkaksform.
Smält matfett och låt svalna.
Vispa ägg och socker poröst.
Blanda mjöl, bakpulver och vaniljsocker eller citron. RÖR ner blandningen i äggsmeten. Tillsätt matfett och vätskan. RÖR om tills smeten är jämn och slät. Häll den i formen. Grädda i nedre delen av ugnen 40-50 min.

Anledningen till att jag skrev rör med stora bokstäver är för att det är där hemligheten till en saftig sockerkaka ligger. Vispar du ned ingredienserna så blir kakan torr och tråkig.

Nu ska jag unna mig en skiva till.

Hoppas ni har en mysig kväll!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar