torsdag 10 januari 2013

Bullbak

Igår bakade lilleman och jag kanelbullar, perfekt att ha ett par påsar i frysen och dessutom var det en lagom sysselsättning för oss tröttisar.

Tänkte dela med mig av mitt recept, blir alltid så saftiga och goda bullar av det här receptet.

Kanelbullar


Tid: ca 2 timmar
ca 50st
Ingredienser:
Deg:
50 g jäst för söta degar
150 g smör
5 dl mjölk
1 dl strösocker
2 krm salt
2 tsk malen kardemumma
ca 14 dl vetemjöl
Fyllning:
100g smör
1 dl strösocker
2 tsk kanel
Pensling:
2 st ägg
Garnering:
pärlsocker

Gör så här:
Smula ner jästen i en degbunke. Smält matfettet och tillsätt mjölken och låt det bli fingervarmt, 37 grader. Rör ut jästen i lite av degvätskan och tillsätt sedan resten. Tillsätt salt, socker och kardemumma och rör om.

Använd gärna elvisp med degkrokar eller hushållsmaskin för att arbeta in allt vetemjöl i degen. Degen ska bli mjuk och smidig. Låt jäsa 30 minuter övertäckt.

Gör fyllningen. Rör ihop matfett, socker och kanel.

Kavla ut degen. Bred på fyllningen och rulla ihop. Skär ca 1 ½ cm tjocka skivor och lägg dem i bullformar. Låt jäsa ca 30 minuter.

Vispa upp ägget med vanlig visp och pensla försiktigt på bullarna. Strö över pärlsocker.

Grädda mitt i ugnen i 225 grader i 8-10 min.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar