torsdag 3 januari 2013

Brödbak

Idag står bak på schemat.
Dags att fylla på frysen lite efter helgerna.
Först ut var matbröd, idag valde jag att göra bondbröd och baguetter. Enkelt vitt bröd och båda bröden görs på samma deg. Fick ut tre limpor och tre baguetter.

Senare idag ska jag baka en sockerkaka som frys in uppskuren och klar att serveras. Hinner jag så blir det även lite hallongrottor. Jag har sån tur som har en son som älskar att vara med i köket och titta på när mamma bakar och lagar mat. Självklart har han en låda med tillåtna köksredskap att leka med.

Men nu, brödreceptet:
(Jag dubblade degen idag)


25g jäst
5 dl vatten
1msk olja
2 tsk salt
12-13 dl vetemjöl

Dela sönder jästen i en bunke. Värm vattnet till 37 grader, fingervarmt.
Rör ut jästen med lite av vattnet. Tillsätt resten av vattnet, oljan, saltet och nästan allt mjöl. Spara lite av mjölet till utbakningen. Arbeta degen tills den blir smidig och släpper bunken. Eller knåda den på bakbordet. Jäs under bakduk ca 1 timme.

Bondbröd 2 st  
Gräddningstid i 250 grader: ca 10 min
Gräddningstid i 175 grader: ca 25 min

Knåda degen lätt på mjölat bakbord. Forma två runda eller ovala bröd. Lägg dem på en smord plåt. Skåra dem med en vass kniv. Jäs bröden utan bakduk ca 30 min. Grädda i nedre delen av ugnen ca 10 min. Tag ut plåten och pensla bröden med kallt vatten. Sänk sedan värmen och grädda bröden färdiga.

Baguetter 4st
Gräddningstid i 275 grader: 10 min
Gräddningstid i avstängd ugn: 15-20 min

Knåda degen mycket lätt på mjölat bakbord. Dela den i fyra delar.Kavla ut varje del till en ca 30 cm lång kaka och rulla ihop den. Lägg dem på tvären på en smord plåt. Skåra dem med en vass kniv. Jäs dem utan bakduk i 30-40min. Grädda i mitten av ugnen ca 10min. Tag ut plåten, pensla bröden med kallt vatten. Stäng av ugnen och grädda 15-20min i eftervärmen.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar